Home » , , , , » بازی Machinarium

بازی Machinarium

نوشته شده توسط حسین در تاریخ ۱۳۸۸ بهمن ۲۵, یکشنبه

 
بازی های رایانه ای جدید و adventure در این روز ها به نسبت قبل بیشتر در بازار هستند.بیشتر ان ها بازسازی های کلاسیسم قدیمی هستند.بعضی دیگر هم با حضور بیل تیلر می خواهند دوران طلایی lucas arts را برگردانند.باید در نظر داشتmachinarium یک ایده ی منحصر تر نسبت به ان هاست چرا که شبیه یکی از بهترین هم سبکان خود, در امیخته شده در دو ژآنر ماجرایی و معمایی است.بدین جانب, تمام این,نسبت به تمام این بازی ها, با بودجه ی کمتری تولید شده است و روندش با ان ها فرق دارد.درواقع یک بازی قدیمی ارام به سبک drama تولید شده است.


شخصیت ها از ابتدای بازی, روند بنیادین gaem play را مشخص می کنند.در این روایت می توان به عشقی فلزی اشاره کرد که در تمام مدت, اهداف بازی را پیش می کشد.امید شخصیت اصلی بواسطه ی همین عشق فلزی است.داستان که خواسته ترویجی از adventure خالص باشد.شباهت زیادی به wall-e شخصیت محبوبdream works بخاطر عنصر اندوه در ان دارد.در صورتی که داستان پردازی اش هیچ ربطی به موضوع فوق ندارد.در تمام مکان های بازی, معمایی منطقی و کمی مترو سوشیالیستی(metro socialist) دیده می شود.درواقع, امکان ازادی عمل(freegame) به شما کمتر داده می شود.همچنین تلفیق خودساختی اشاره و کلیک(point a click)بازی شبیه به ادونچر های اصیل مانند monkey island 2d نیست و فقط خواسته نوعی این تعامل را بر فرض بگذارد.انیمیشن های درون مراحل(in game) شامل عکس العمل هایی برای گذراندن هر صحنه هستند.عموما این حرکات با ذخیره سازی ایتم ها در خزانه به وجود می اید.بازی در نگاه اول شاید کمی مسخره به نظر بیاید.همینطور هم هست ! در شروع بازی, صحنه سازی ها بسیار کم هستند ولی به تدریج زیاد می شوند.بازی در گرافیک شفاف, فانتزی و سبک هنری خاص بنا شده است.اجزای سازنده ی محیط براق هستند.هر مرحله بازی, در صحنه ای خلاصه می شود و اتمام ان هم شیوه ای دارد.این بدیهی است که با رفتن به مرحله ی جدید روش کار و استفاده از ایتم های کم ولی با راهبرد پیچیده را ندارید ولی در menue bar بالایی, یک مینی گیم وجود دارد.اولین راه تشخیص minigame , تصویر سازی اهداف شخصیت بر روی کله اش بصورت خطوط سیاه و سفید(wire hand write)است.ولی بعد از ان راهنمایی کاملی را در پیش دارید مثل نابودی عنکبوت ها و عبور از راه ها و موانع و در نهایت رسیدن به قفل اصلی…که چندان پیچیده نیست.بعد از ان یک tutorial به شکل یک کاغذ,با خطوطی نامفهوم به شما داده می شود.(شبیه the neverhood).در این چند تصویر مصور(comic) کل فرایند مراتب مرحله را ذکر کرده است که بصورتی جالب و خلاقانه طراحی شده اند.درحال حاضر این ویژگی از مرز خلاقیت می گذرد و بازی را از ارزش نگاه یک adventurous بالا می برد.یادتان باشد که بعد از بستن tutorial , توان بازگشت به ان را ندارید, گاه مجبور می شوید minigame های ساده را چندین بار تکرار کنید تا به هدف برسید.(به دلیل اشتباهات در داخلش یا کم توجه به نمونه ی اصلی).بعضی مینی گیم های پسین واقعا سخت هستند.قابلیت انتخاب از ویژگی های زیاد ان ها است یعنی هر بار که می خواهید ان را شروع کنید تکراری نیست و همیشه جدید باقی می ماند.تکراری نشدن نمونه ها و کمک ان ها به gameplay اصلی,برایتان در ۱۰۰ مرحله نواوری می افریند.همه چیز طبق سلسه مراتب سخت می شود.ادم فلزی های بد و فرمانروایان زور گو در مقابل ناتوانی روبات اصلی , ادم را به یاد abe بیچاره می اندازد.از ان جا که فضاسازی theme بازی تخیلی و نقش وار است, گرافیک منحصربه فرد هم در تمام مراحل خودنمایی می کند و شما را خشنود می سازد.بعد از رد هر قسمت,شخصیت محفوظ ما به حرکت در می اید و چشم انداز مراحل(preview) را نشان می دهد.در انجا می توانید به عمق کار گرافیکی سازندگان پی ببرید.همه چیز در بازی قابل تغییر است مثلا اگر روی پرندگان اهنی این دنیا در صحنه ی رفتن به مرحله ی دیگر کلیک کنید.ان ها به پا می خیزند.کل معماهای دشوار و زیاد بازی, فقط در قابلیت اشاره و کلیک خلاصه می شود.هیچ گونه نقص گرافیکی در کنترل بازی دیده نمی شود بلکه تمام حرکات ربات مذکور, برنامه ریزی شده در برنامه های flash است.کنترل راحت و روان است و از ابتدای ان بدون هیچ کش و قوسی(نام شرکت سازنده و..) به سراغ ایده ی اولیه می رود.

ویژگی های خود شخصیت در راندمان, معماها تاثیر زیادی دارد.بلند شدن و قابلیت ارتجاعی شخصیت اول(از لحاظ طولی) از این ویژگی های انند.بازی به تعداد معماها و حتی بیشتر انیمیشن های واضح برای ما قرار می دهد.که در میان ان ها از طنازی, مظلومیت نمایی ها و خودنمایی ها درست مثل oddworld استفاده می کند.

ایده ی درامای این بازی با داستان همراه است که بازی را با موزیکی ملایم هم نشین کرده است.تم اهنگین بسیار ضعیفی اطراف کل مراحله را احاطه کرده است که تا مرحله ی اخر بسیار ملال اور و خسته کننده می شود.ولی باید دانست که مولفه های این بازی از oddworld است و oddworld با این همه عظمتش موزیک سرایی عمیقی نداشت.
شاید این بازی, یک arcade البته برای pc به حساب بیاید,با اینکه فلش است و با بودجه ی کم ساخته شده است ارزش بازی کردن را دارد مگر اینکه از موتور ان و شرکت سازنده ی ان مطلع نشوید !

دانلود از مدیافایر: قسمت اول - قسمت دوم

دانلود از رپیدشر : قسمت اول ،قسمت دوم

لینکهای مستقیم:




در صورت خراب بودن لینکها:
  • ابتدا نام مطلب را جهت پیدا کردن مطالب مشابه که معمولا منتشر می شود در سایت جستجو کنید
  • سپس اگر لینک سالمی را نیافتید مورد را در بخش دیدگاهها در پایین مطرح کنید تا رسیدگی شود
  • به اشتراک گذاری این مطلب :

    ۱ نظر:

    1. [...] داده ایم به یاد بازی معروف و دشوار و در عین حال زیبای Machinarium خواهید افتاد.شرح بازی : در بازی The Tiny Bang Story به دنبال یک [...]

      پاسخحذف

    ارسال دیدگاه