Home » , » سریال دوستان / Friends - Seasons 1,2,3,4

سریال دوستان / Friends - Seasons 1,2,3,4

نوشته شده توسط حسین در تاریخ ۱۳۸۹ فروردین ۷, شنبه

loading...


دوستان یک مجموعه کمدی در مورد گروهی از شش دوست است که در شهر نیویورک زندگی می کنند. این مجموعه توسط دیوید کرین و مارتا کافمن از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۰۴ ساخته شده است.

این سریال متمرکز بر زندگی سه مرد و سه زن بیست و چند ساله (که در روند سریال به سی و چند سالگی میرسند) است که ساکن محله گرین ویچ هستند. این سریال یکی از محبوبترین مجموعه های کمدی روزمره در تاریخ تلویزیون آمریکا است که دهها میلیون طرفدار در سراسر جهان بدست آورده است.

این برنامه را کمپانی برایت/ کافمن/ کرین با همکاری شرکت تلویزیونی برادران وارنر برای شبکه ان بی سی در ایالات متحده ساخته است و برای اولین بار از همین شبکه پخش شده است و پس از آن شبکه های دیگری در کشورهای متعدد جهان آن را پخش کردند. قسمت اول آن در ایالات متحده در ۲۲ سپتامبر سال ۱۹۹۴ روی آنتن رفت و آخرین قسمت آن در ۶ می سال ۲۰۰۴ پخش شد.مجموعهء دوستان در طی پخش، جوایز زیادی بدست آورد، از جمله جایزهء امی برای عالیترین سریال کمدی.


خلاصه:
تمرکز این مجموعه بر زندگی یک گروه دوستی شش نفره است: «ریچل گرین» پولدار، لوس، و عزیز کردهء پدر، که یاد می گیرد چگونه به تنهایی زندگی کند؛ آشپز وسواسی و تمیز «مونیکا گلر»؛ ماساژور عجیب، بی مسئولیت، خوش بین و خواننده و نویسندهء اشعار فالک «فیبی بوفِی»؛ هنرپیشهء ساده لوح «جویی تریبیانی»؛ کارمند باهوش و خوش مشرب «چندلر بینگ» و دیرینه شناس بدشانس «راس گلر» که سه ازدواج ناموفق را می گذراند.

قتی که داستان شروع می شود، ریچل نامزد خود «بری» را در کلیسا رها کرده و پیش بهترین دوست دوران بچگی خود، مونیکا میرود. بین خانهء این دو و خانهء چندلر و جویی فقط یک راهرو وجود دارد و برادر مونیکا، راس که به تازگی از همسر لزبین خود جدا شده هم مرتب به آنجا رفت و آمد دارد. فیبی روح آزاد و عجیب این گروه، هم اتاقی قدیمی مونیکا است. محل اتفاقات این مجموعه شامل آپارتمان مونیکا، آپارتمان چندلر و جویی، آپارتمان راس، آپارتمان فیبی، و یک قهوه خانهء محلی به نام سنترال پرک است (که در فلاش بک معلوم می شود این قهوه خانه در ابتدا بار بوده است).

این مجموعه به طور مداوم از شوخیهای اغراق شده که معمولآ به طرح اصلی مربوط نیستند استفاده می کند. بعضی از طنزها مربوط به مسائل جنسی، سیاست و کنایات، و گاهی بی منطق بودن است. همچنین گاه و بی گاه به زوایای مهمی مانند به هم خوردن روابط می پردازد. شوخیهای مربوط به موقعیت، طنزهای کنایه دار، و استهزا معمولآ اتفاق می افتند. همچنین بسیاری از طنزها بر مبنای تجربیات شخصیتهای اصلی به صورت نقل قول بیان می شوند.

این مجموعه فرصتی به هنرمندان قدیمیتر که در گذشته فعالتر بودند داد. «الیوت گولد» نقش پدر راس و مونیکا را بازی می کند و «مارلو توماس» مادر ریچل است.

شهرت این مجموعه به حدی بود که تا پایان سریال، به شش شخصیت اصلی آن هر کدام برای هر قسمت ۱،۰۰۰،۰۰۰ دلار آمریکا پرداخت شد. شش هنرپیشه طی مذاکره ای پذیرفتند که از آسیب وارد کردن به یک شخصیت یا دیگران جلوگیری کنند. تبلیغات در آخرین سری این مجموعه، که بیش از ۵۲ میلیون بیننده جذب کرده بود، برای یک پیام ۳۰ ثانیه ای ۲،۰۰۰،۰۰۰ دلار در آمریکا و ۱۹۰،۰۰۰ دلار کانادا در کانادا ارزش داشت.

بازیگران:
شخصیتهای اصلی
نقش هنرپیشه
ریچل گریین : جنیفر انیستن
مونیکا گلر : کورتنی کاکس آرکت
فیبی بوفِی: لیزا کودرو
جویی تریبیانی : مت لهبلانک
چندلر بینگ : ماتیو پری
راس گلر : دیوید شویمر

کاکس در ابتدا برای نقش ریچل در نظر گرفته شده بود، ولی تهیه کنندگان را متقاعد کرد که خصوصیات اخلاقی و شخصیت او برای ایفای نقش مونیکا مناسبتر است که در ابتدا قرار بود توسط جنیفر انیستن بازی شود از طرفی انیستن هم احساس کرد نقش ریچل برایش مناسبتر است.

شخصیتهای فرعی
نقش هنرپیشه
جک گلر : الیوت گولد
جودی گلر : کریستینا پیکلز
مایک هنیگان : پاول رود
ریچارد بروک: تام سلک
جنیس : مگی ویلر
گانتر جیمز : میشل تایلر

علاوه بر این شخصیتهای فرعی، هنرمندان بسیاری در یک یا چند قسمت این مجموعه نقش آفرینی کرده اند، که تعدادی از آنها از معروفترین ستارگان هالیوود هستند. از قبیل: بروس ویلیس جرج کلونی، شون پن، برد پیت، جولیا رابرتز، ایزابلا روسلینی، بن استیلر، ژان کلود ون دام، رابین ویلیامز، ریز ویدرسپون.

بیرون از صحنهء بازی، این مجموعه به دلیل به هم پیوستگی نامعمول هنرمندانش شناخته می شد. شش هنرمند اصلی از ابتدا تلاشهای هوشیارانه و دقیقی کردند تا ساختار متحد مجموعه حفظ شود و اجازه ندادند کسی از آنها مسلط بر دیگران شود. این موضوع شامل این درخواست بود که یا همگی نامزد یک کلاس از جایزه (بیشتر «هنرمند نقش مکمل») شوند یا هیچکدام نامزد نشوند. بعلاوه در مذاکرات مالی در مورد دستمزد همگی با هم حاضر می شدند (کودرو گفته، «شش نفر ما بسیار قویتر از فقط یک نفر است»). این هنرمندان به قدری با یکدیگر صمیمی شدند که «تام سلک» یکی از ستارگان مهمان گفت که گاهی احساسات غیر قابل توصیف بود.

شخصیت اورسولا (خواهر دو قلوی فیبی) ابتدا در مجموعه کمدی عصبانی از تو به عنوان یک پیشخدمت ظاهر شد. کودرو نقش اورسولا را در هر دو مجموعهء عصبانی از تو و دوستان بازی کرد. تولید کنندکان در ابتدا نمی خواستند که فیبی دو قلو باشد، اما آنها این شخصیت را اضافه کردند تا علت این که کودرو در دو برنامهء متفاوت از یک شبکه ظاهر می شود را توضیح دهند.

ثر فرهنگی
مجموعهء دوستان در سطحهای مختلف اثر قابل توجهی بر فرهنگ عامه خصوصاً بر زبان و مد داشت. کاربرد «so» به معنای «خیلی» یا «واقعاً» توسط نویسندگان دوستان اختراع نشد اما استفادهء زیاد این عبارت در سریال استفادهء آن را در مکالمات روزمره تشویق کرد. همچنین عبارت «I know» به معنای «می دانم» توسط شخصیتهای این مجموعه به خصوص مونیکا با لحنی تأکیدی باعث به کار رفتن بیش از پیش آن شد. ضمناً این مجموعه به دلیل اثر آن بر مد روزمره و مدل موی سر قابل توجه است، به عنوان مثال مدل موی جنیفر انیستن توسط عدهء زیادی تقلید می شد.

عبارت «راس و ریچل» هم برای روابط دارای سابقه که قطع و وصل می شوند استفاده می شود.

تولید
اگرچه به نظر می رسد که اکثر صحنه ها در محله گرین ویچ در منهتن، نیویورک بازی شده، اما مجموعه در کالیفرنیا فیلمبرداری شد. نمای بیرونی آپارتمان دوستان در خیابانهای گروو و بدفورد در محله گرین ویچ واقع شده است. هیچ سکانسی که شامل هنرپیشگان باشد در نیویورک فیلمبرداری نشده است. حتی تیتراژ شروع سریال کنار فواره ای در کالیفرنیا گرفته شده است. تقریباً برای کل سری اول مجموعه، خیابانی بیرون سنترال پرک وجود نداشته و فقط یک پس زمینهء نقاشی شده بوده است. طراحان پنجره را کمی مات کردند و گیاهان بسیاری پشت آن گذاشتند تا آن را پنهان کنند.

واکنش منتقدان
وقتی که هنوز این مجموعه روی آنتن نرفته بود اولین قسمتها توسط گروهی از منتقدان دیده شد و تقریباً کمتر از نیمی آن را تأیید نکردند. بعضی اظهار نظر کردند که این مجموعه طرز برخورد و رفتار دوستان را نشان نمی دهد. وقتی که این مجموعه محبوبیت بدست آورد، نظر منتقدان هم تغییر کرد. سریال دوستان «بهترین برنامهء تلویزیون در دههء ۹۰» خوانده شد و منتقدان آن را بهترین کمدی تلویزیونی تاکنون نامیدند. سری هشتم این مجموعه با بردن جایزهء با ارزش «عالیترین مجموعهء کمدی» امی ستایش منتقدان را جلب کرد.

رتبه ها
۶۶-دقیقه سری پایانی توسط برنامهء سرگرمی امشب به عنوان بزرگترین لحظهء تلویزیون آمریکا در سال ۲۰۰۴ نامیده شد و دومین رتبه را در سال ۲۰۰۴ بدست آورد و فقط از فینال قهرمانی دو لیگ فوتبال آمریکا عقب ماند؛ هرچند سری پایانی نتوانست از رتبهء دریافت شده توسط سری پایانی سریالهای «مش» (۱۰۶ میلیون)، «به سلامتی» (۸۰٫۴ میلیون)، یا «ساینفیلد» (۷۶٫۳ میلیون) تجاوز کند. البته این قسمت پر طرفدارترین قسمت از مجموعهء دوستان نبود و قسمت «بعد از فینال» از سری دوم که در ۲۸ ژانویه ۱۹۹۶ روی آنتن رفت ۵۲٫۹ میلیون تماشاگر جذب کرد. در سری ۲۰۰۱-۲۰۰۲، دوستان بالاترین رتبه را در بین برنامه ها در ایالات متحده بدست آورد.

دانلود از مدیافایر: فصل 1 ، فصل 2 ، فصل3 ، فصل4


در صورت خراب بودن لینکها:
  • ابتدا نام مطلب را جهت پیدا کردن مطالب مشابه که معمولا منتشر می شود در سایت جستجو کنید
  • سپس اگر لینک سالمی را نیافتید مورد را در بخش دیدگاهها در پایین مطرح کنید تا رسیدگی شود
  • به اشتراک گذاری این مطلب :

    0 دیدگاه:

    ارسال یک نظر

    ارسال دیدگاه